منظور از تطابق زمانی به یک سری وقایعی گفته می شود که با یک سری عوامل طبیعی در یک زمان واحد اتفاق می افتند که از یک نظر می توان گفت کاملا طبیعی و تصادفی بوده و ازنظر دیگر می توان گفت دست طبیعت از آستین خارج شده و چنان بر نامه ریزی نموده و در بروز یک حادثه تاخیر یا تعجیل انداخته تا با یک واقعه طبیعی همزمان گردد تا به این وسیله ناراحتی ,خشم و یا خوشحالی و یا حتی پیام خود را بگوید.

کلمه تطابق زمانی اولین بار توسط کارل گوستاو یونگ ,مشهورترین روانشناس بعد از فروید ,بکار برده شد .

میشل سرانو در کتاب ملاقات با یونگ و هسه نقل می کند که روز بعد از مرگ یونگ , به درختی که در حیاط خانه آنها بود و یونگ موقع نوشتن به آن تکیه میزد ,صاعقه ای زد و درخت سوخت و بدین وسیله جهان هستی ناراحتی خود را از مرگ یونگ ابراز کرد.

در فرهنگها و قرون مختلف به این وقایع همزمان نشانه می گفتند.

از بزرگترین نشانه هائی که در فرهنگها و قومیتهای مختلف ثبت شده ,می توان به تولد حضرت پیامبر (ص) و خشک شدن دریاچه ساوه و خاموش شدن آتشکده فارس به همراه شکسته شدن کنگره های ایوان مدائن اشاره نمود.

به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح و همزمان با آن گرفتگی خورشید و کسوف , تولد حضرت موسی و خواب دیدن های مکرر فرعون و یا تولد چنگیزخان مغول با لخته های خون در دست و ده ها مورد دیگر که می توان اشاره نمود , از جمله مواردی است که می توان برای نشانه های هستی مثال زد .

اینها وقایع و نشانه های بزرگی بوده که با آمدن و رفتن انسانهای بزرگی که نقشهای مثبت و منفی در سرنوشت انسانهای این کره خاکی ما داشتند ,طبیعت و یا هستی به این وسیله شادی و غم و یا پیام خود را به بشریت ابلاغ می نمود.

اگر کاملا به محیط اطراف نگاه کنیم و هشیار باشیم این نشانه ها ,صرف نظر از بزرگی و کوچکی و یا شکل گفتاری آن , برای هر کسی اتفاق می افتد .

سرنوشت ما انسانها برای هستی و کائنات از اهمیت بالائی برخوردار بوده و نسبت به آن بی تفاوت نیستند.اگر چه بود و یا نبود یکی از ما یا جانداران روی کره خاکی نقشی در ادامه حرکت تکاملی هستی ندارد و این جهان به مسیر خود ادامه خواهد داد , ولی اگر آگاهانه به محیط اطراف نگاه کنیم , برای ما پیامهائی در جهت شناخت خود و هستی و انتخاب بهینه راه را به همراه خواهند داشت .

با آرزوی توفیق - آدینه